piątek, 26 kwietnia 2024

158 Rocznica 1 czerwca

 


 

 1. 1 czerwca 1866 r. o godzinie 11.05 z Warszawy w kierunku Łodzi wyruszył pierwszy w historii tego połączenia kolejowego, pociąg pasażerski do Łodzi Fabrycznej. 

2. W 1865 roku powstał Zarząd Towarzystwa Kolei Fabryczno - Łódzkiej celem włączenia fabrycznej Łodzi do krajowej sieci kolejowej i połączenia miasta z koleją warszawsko - wiedeńską.

3. Karol Scheibler w imienia Towarzystwa uzyskał od cara zgodę na budowę linii kolejowej. Miało to miejsce kilka lat po powstaniu styczniowym więc żaden Polak nie miałby prawdopodobnie szans na taką zgodę od cara Aleksandra II.Powstanie styczniowe osłabiło pozycję Polaków zaś poprawiło pozycję Niemców czy niemieckich Żydów, którzy mogli inwestować w Królestwie Polskim.

4. Scheibler wybudował trasę kolejową karczując lasy i łąki, kładąc tory i budując infrastrukturę zaledwie w trzy miesiące.

5. Nie udało się wydłużyć trasy z Łodzi do Kalisza. Zgody nie wyraziła carska administracja. Ostatecznie połączenie Łódź - Warszawa prowadziło przez Koluszki i Skierniewice. 

6. Dzięki kolei do Łodzi przyjeżdżali kontrahenci z głębi Rosji na przykład z Kaukazu. Z powodu wojny secesyjnej 1861-65 nie były możliwe dostawy bawełny ze Stanów Zjednoczonych. Karolowi Scheiblerowi udało się pozyskać dużo bawełny tuż przed wybuchem wojny co dało mu przewagę nad innymi fabrykantami. Wojna oraz połączenie kolejowe otworzyło Łódź na nowe rynki dostaw i zbytu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz