czwartek, 22 lutego 2024

Sudbrack, Derkheim, Heidegger

 1. Josef Sudbrack (1925-2010) - mistyk, jezuita, praktykował zen u Derkheima. Bóg jest jednym. Mistyka jest jednością. Mistyka zatem jest łączem człowieka z Bogiem. Człowiek żyje między innymi ludźmi więc pojawia się etyka. W teologii z uwagi na międzyludzkie relacje Jezusa etyka jest konieczna, będąc pomiarem poziomu duchowego jednostki pozwala doświadczać pełni Boga. W relacji Bóg - mistyka - etyka pojawia się czwarty element metafizyka. Według Sudbracka metafizyka jest "bijącym źródłem" Boga. Bóg jako stwórca struktury rzeczywistości (ontologia) poprzez metafizykę opowiada nam ogólnie o bycie. Na przykład nauki przyrodnicze o bycie mówią szczegółowo.

2. Karlfried Graf Derckheim (1896-1974)- nazistowski dyplomata współpracujący z Ribbentropem, profesor psychologii, mistyk, mistrz zen. Jak można pogodzić bycie nazistom, jej propagandystą w Japonii za co został uwięziony przez Amerykanów, z duchowym oświeceniem, którego miał doświadczyć jeszcze przed wojną. Nieuwarunkowany umysł osoby oświeconej nijak się ma do tak uwarunkowanego zjawiska jakim jest ideologia polityczna. Prawdopodobnie Derckheim doświadczył mikro oświecenia, które nietrwałe przeminęło pozostawiając tęsknotę za cudownym przeżyciem, które pragnął odzyskać. Szukał satori spontanicznego i poza Daitero T. Suzukim nie miał wartościowego nauczyciela. Przechodząc regres duchowy (nazizm jako próba łączenia mistyki z ideologią polityczną) prawdopodobnie nie udało mu się doświadczyć trwałego satori. Dwuletni pobyt w amerykańskim więzieniu w Japonii 1945-47, nie był jak sam autor uważał tak owocnym okresem dla praktyki zazen. Więzienie to jednak więzienie. Derckheim jako idealista i bawarski arystokrata miał mocną pozycję przy boku Ribbentropa, musiał jednak wyjechać na placówkę do Japonii z uwagi na babcie żydówkę. 

3. Martin Heidegger (1889-1976) - kolejny idealista niemiecki, który w projekcie spod znaku swastyki ujrzał to co chciał zobaczyć, a czego tam na prawdę nie było. Istotą filozofii Heideggera było studiowanie "obecności" nazwanej przez niego Dasein. Pod koniec życia Dasein ewoluowało w "samo bycie", "byt odsłonięty" czyli coś co jest poza byciem, czasowością i ontologią (strukturą rzeczywistości). 

4. Przypadki mistyków nazistów pokazują jak skuteczne może być zjawisko zwane przeze mnie "algorytmem diabła", gdzie miłość sąsiaduje z nienawiścią, wzniosłość z nikczemnością, a forma językowa mistyki, romantyzmu. idealizmu może oszukać czytelnika.

5. Problematyczne wydaje się także oświecenie u Philipa Dicka (1928-1982) pisarza s-f czy współcześnie żyjącego mistyka Bernardo Kastrupa (ur.1974)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz